Black Friday, een hele dag lang allemaal zogenaamde koopjes, aanbiedingen, van/voor artikelen. In de winkels van steen en de winkels van enen en nullen.
Er is al vaker onderzoek geweest naar deze house, die overgewaaid is uit de VS, uiteraard. (Nagenoeg al het slechte waait met de westen wind naar ons toe.) Die onderzoeken laten altijd weer zien dat van/voor prijzen (nagenoeg) altijd nep zijn. De onderzoekers hebben maanden van tevoren van artikelen de prijs genoteerd. De ‘van’ prijs wordt nooit waargenomen in die maanden. De ‘winst’ die de klant zou maken is dus zo wie zo minder groot dan gesuggereerd. Soms is de aanbieding duurder dan het gewone artikel zonder aanbieding. We gaan er altijd standaard van uit dat de prijs van een aanbieding lager is. Het artikel wordt echter alleen maar wat meer onder de aandacht gebracht!
Misleiding
Het schreeuwerige ‘in prijs verlaagd’, of ‘vernieuwd’ is vaak wel misleiding. Ondanks dat dit illegaal is, komen de winkels hier altijd mee weg.
Ik heb het zelf een keer ‘ontdekt’.
In de winkel stonden twee flesjes tomaten ketjup bij elkaar van hetzelfde merk. In een vak stonden flesjes met de opvallende tekst: ‘30% extra gratis’ in het andere vak ernaast de gewone versie. Na het bestuderen van de beide etiketten, (het bestuderen van etiketten is een ingesleten gewoonte geworden bij mij), kwam naar boven dat allebei de flesjes dezelfde inhoud hadden. Gewoon zichtbaar op het etiket gedrukt.
Hoezo 30% meer?
Nu was de prijs wel hetzelfde, alleen het is wel misleiding.
Dit is nog relatief onschuldig. We worden echter op zo veel plaatsen bewust misleid dat (bijna) niemand het meer door heeft. Hierdoor wordt het mogelijk om een hele grote groep mensen te manipuleren. Om iets te laten doen of te dulden,wat ze anders helemaal nooit zouden doen of dulden.
Met zo’n black friday wordt de hebzucht en de koopverslaving bij veel mensen aangewakkerd. Voor de winkelier waarschijnlijk wel een leuke dag qua omzet. Voor de klanten vaak meer stress, overvolle winkels, hysterische mensen (vaak te zien op filmpjes uit de VS) en bijvoorbeeld lange(re) wachtrijen bij de kassa.
Gewoon een ‘fijn’ dagje winkelen.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het online winkelen, al is dit veel individualistischer zodat de stress wat meer ‘binnen’ blijft.
Vaak kan er echter wel op alle gemak de artikelen worden bekeken en zeker voor kerst hebbedingetjes is dat wel leuk. En toch geen stress.
St. Pannekoek
Als je dan toch in de winkel bent en je hebt nog een heel klein plaatsje in je boodschappentas, neem dan ook wat ingrediënten mee voor een panne(n)koek. Het is vandaag ook St. Pannekoek.
De legende waarop dit feest is gebaseerd kan hieronder worden gedownload.
Veel leesplezier en eet smakelijk.