Weegschaal

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Zo, de laatste dag van de kerstvakantie, voor de meesten.
En kan er weer veel energie gestoken worden in een mooie(re) lijn.
Want dat is vast één van de goede voornemens die elk jaar opnieuw weer wordt gemaakt. Alle feestdagen kilogrammen eraf.
En zoals elke keer wel weer wordt gezegd is het niet zo verstandig om maar gelijk de hoeveelheid vet in het eten te verminderen. Althans, de hoeveelheid verzadigd vet (nog meer) te verminderen.
In deze donkere en koude periode heeft het lichaam vet nodig voor de verbranding. Tevens is vet van belang voor de aanmaak van vitamine D. Het zonlicht, zoveel als we die kunnen vangen, zet vetachtige stoffen om in vitamine D.
Ook de vitamines A, E en K hebben voldoende vetten nodig om van nut te zijn voor het lichaam.
Vitamine A is nodig om goed te kunnen zien, ook in het donker. Vitamine D3 is essentieel voor het behoud van sterke botten evenals vitamine K die ook meewerkt aan de bloedstolling.
En vitamine E is o.a. nodig voor een goede weerstand.
Zonder voldoende vet werken deze vitamines dus niet.
Beter is het om wat meer de koolhydraten te laten staan.
Het lichaam heeft wel even de tijd nodig om te reageren op vermindering van bepaalde voedingstoffen.

Neem eens water

Wat ook goed helpt en vrij direct:
Drink voldoende (warm) water. De hele dag door.
Wat is voldoende? Een streef hoeveelheid is 0,03l per kg lichaamsgewicht per dag.
Dit lijkt veel, het lichaam (en de geest) is er zo aan gewend.
Water is uiteindelijk de enige en beste energie leverancier.
Zonder water geen leven.

En wil je wat meer dan alleen maar water?
Misschien is ketogene voeding wel wat om eens te (her)ontdekken. Deze voeding werkt niet voor iedereen.
Als je het niet probeert, weet je niet of het voor jouw lichaam wel of niet zal werken.
En ook hier weer, lichaam en geest zijn één.
Wil je het niet, begin er dan maar niet aan. Dat voorkomt een hoop frustratie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.